Sorry maar deze website support geen Internet Explorer. We adviseren je om te veranderen van browser.
Flip vandaag nog naar betere resultaten en blijere mensen: plan direct een (video)call in of bel 085 - 0043 918

20 januari 2020, door Michelle Wiesman

Vandaag is het Blue Monday, dat is je vast niet ontgaan. De dag waarop we ons het meest somber zouden voelen van het hele jaar. Maar wist je dat Blue Monday eigenlijk gewoon een hele Average Monday is? Net zoals een inmiddels indrukwekkend rijtje andere (feest-)dagen bedacht door een marketeer om ons te verleiden meer te kopen. Toch kan ik me voorstellen dat het voelt alsof hier wel degelijk iets in zit. Veel mensen herkennen het gevoel waaraan Blue Monday appelleert - iets wat je bij Black Friday waarschijnlijk een stuk minder hebt. Wat is er aan de hand?

You can see clearly now...

Dat je een dag uit zou kunnen rekenen die wetenschappelijk aantoonbaar de dag van het jaar is waarop mensen zich het meest neerslachtig voelen is niet zo waarschijnlijk. Maar waarom is het gevoel dat Blue Monday aanspreekt dan zo herkenbaar? Veel mensen zijn vrij geweest rond de feestdagen en hebben leuke dingen gedaan. En als we vrij zijn en afleiding hebben dan gebeurt er iets in ons. Er ontstaat ruimte in je hoofd, bewust of onbewust. Je reflecteert op de dingen die je gedaan hebt en er ontstaan nieuwe ideeën. De mist van dagelijkse beslommeringen trekt langzaam op, we kijken voorbij de waan van de dag en je ziet weer scherper wat echt belangrijk en betekenisvol voor je is. Je maakt plannen en nieuwe voornemens, je krijgt weer energie.

Bedolven onder kleine dingen

En dan is daar ineens die maandag. De kerstboom is het huis uit, alle nieuwjaarswensen zijn uitgewisseld, de eerste voorzichtige opstart dagen zijn achter de rug. Het gewone leven is weer begonnen. Je knippert even met je ogen en in no-time is de mist in volle hevigheid terug. Je mailbox stroomt weer vol, net als je agenda - en er ‘moet’ weer van alles, zowel op je werk als thuis. Het is vooral dat schrille contrast dat ons weemoedig maakt. Het heeft ons aardig wat tijd gekost om ons vrij te maken uit onze dagelijkse sleur, en dan worden we er ineens weer keihard in teruggeworpen. We geven de moed op en gaan maar weer aan de slag met wat er bovenop de stapel ligt. Philipp Dittberner & Marv bezingen het mooi: hoe we de grote dagen begraven onder kleine dingen. De belangrijke dingen, bedolven onder het kleine en betekenisloze.

Blue Days, het hele jaar door

Doordat we geneigd zijn toe te leven naar het eind van het jaar - dingen af te sluiten, en weer nieuwe dingen op te starten in het nieuwe jaar - is het effect in januari misschien het sterkst. Toch zie ik in de coaching en trainingen die ik geef dezelfde dynamiek door het hele jaar heen terugkomen. Soms wat herkenbaarder dan op andere momenten, maar het jaar zit bij veel mensen vol met Blue Days. Denk bijvoorbeeld aan het einde van de zomervakantie. Ook daar komen veel mensen helemaal ‘opgeladen’ terug om dat gevoel binnen de kortste keren alweer helemaal kwijt te zijn, zo concludeerde ook psychologe Jessica de Bloom in haar onderzoek. Maar het kan ook gebeuren na een fijne werkdag waarop je losgekomen bent uit de dagelijkse dingen en geïnspireerd bent geraakt. De energie kan weer als sneeuw voor de zon verdwijnen als je de volgende dag vastloopt in iets wat je moet doen wat geen betekenis voor je heeft of wat buiten je vaardigheden ligt.

Van Blue naar Bright

Maar wat kunnen we met die wetenschap? Hoe maken we van elke Blue Day een Bright Day? De truc is om enerzijds te zorgen dat er het hele jaar door minder mist is: minder kleine dingen die afleiden en de grote zaken begraven. En anderzijds kunnen we zorgen dat er meer momenten zijn dat we even uit kunnen zoomen zodat we de dingen die we belangrijk vinden weer scherper kunnen zien. Voor het terugbrengen van de mist zitten er veel waardevolle inzichten in verschillende methodes om beter met je tijd om te gaan en je leven beter te organiseren. De kern van veel van die technieken zit in twee dingen:

  • Houd je hoofd leeg: Haal alles wat je bezighoudt uit je hoofd en zet het in een systeem. In mijn trainingen gebruik ik hiervoor Outlook taken omdat die het heel makkelijk maken om ook efficiënt met je mail om te gaan, maar uiteindelijk kan elk systeem uitkomst bieden. Zowel digitaal als op papier. De essentie is dat je hoofd leger en rustiger wordt door dingen een duidelijke plek te geven in een systeem waar je ze terug kan vinden.
  • Houd je doelen in beeld: De dingen die je écht belangrijk vindt zijn je grotere doelen. Zet ze ergens neer, op een plek waar je ze ofwel altijd ziet (een poster maken aan je muur?) of er heel makkelijk in één klik bij kunt (ik doe dat in een Microsoft OneNote notitieblok). Begin vervolgens elke week de maandagochtend met even kort op een rij zetten wat de belangrijkste dingen of projecten zijn waar je die week je tijd aan gaat besteden, en hou die dingen vervolgens naast je doelen. Zijn dit de dingen die je doelen dichterbij brengen? En zo nee, wat zou je weg kunnen laten en wat zou je daarvoor in de plaats wel kunnen doen? Zo neem je elke week tenminste één moment om stil te staan bij of je koers houdt richting de dingen die je belangrijk vindt en om bij te sturen als dat nodig is.

Mensen die het lukt om deze manier van denken en doen te omarmen ervaren veel meer rust en hebben meer energie voor dingen die ze belangrijk vinden. Het creëren van momenten van reflectie kan op verschillende manieren. Voor sommige mensen is meditatie een uitkomst, voor andere mensen sporten. Maar ook geeft Jessica de Bloom bijvoorbeeld de tip om vaker korte vakanties te hebben in plaats van minder vaak langere vakanties. Een langere vakantie maakt namelijk niet dat we ‘nog beter’ kunnen uitzoomen, terwijl meer kortere vakanties er wel voor zorgen dat we dat vaker kunnen doen en dus onze grotere doelen scherper voor ogen houden.

Kortom: ga niet bij de pakken van Blue Monday neer zitten maar onderneem actie en zorg voor zo veel mogelijk Bright Days. Het leven heeft veel te veel te bieden om Blue te zijn - zonde van je tijd, én van je energie!

Elke maand een tip om slimmer, fijner en efficiënter te werken?

Aanmelden voor e-mail update

Volg ons op LinkedIn

{{ formTitle }}

{{ formContent }}